Jawa 90 TYP 37
Dneska se podívejme na jedinečný motocykl JAWA 90 Typ 37 CROSS. Tato Jawa se vyráběla od roku 1967 spolu s verzí Roadster. JAWA 90 se stala v sedmdesátých letech vyhledávaným kvalitním strojem, který při svém výkonu připomínal spíše motorovou pilu, byl však dostupný pro masy a spoustu mladých kluků přivedl k motorsportu. Právě proto byl tento motocykl tak výjimečný a unikátní bylo i jeho technické řešení. Měl pětirychlostní převodovku s krátkým řazením a s vodorovnému karburátoru, který měl šoupátko přímo na pravé straně kliky ukryté pod alternátorem.
Verze Cross (typ 37) byla stvořena pro střední terén, ve kterém výkonově stačila a lišila se od Roadsteru především svým výfukem, ten byl veden nahoře u sedla. Další vizuální odlišnost se týkala řidítek s hrazdou, které byly opatřeny rychlopalem. Verze Cross neměla žádné zadní stupačky pro spolujezdce, byla určena jen pro jednoho, což je u crossky pochopitelné. Pokud patříte mezi fajnšmekry, podívejte se na technické údaje. Proti dnešním standardům vypadají směšně, ale tehdy to bylo více než uspokojivé technické řešení.
Technický popis z roku 1968
Motor: dvoudobý vzduch. chlazený s karburátorem
Obsah válců: 88,7ccm
Počet válců: jeden
Typ karburátoru: Jikov 2920 SK
Zapalovací svíčka: Pal 14-9 R
Výška motocyklu:780 mm
Délka motocyklu: 1930mm Kontrolní žárovka 1,5W 2x Ba9
Šířka motocyklu: 600mm
Průměr difuséru: 20mm
Vrtání: 48mm
Hlavní tryska: 105
Zdvih: 49mm
Volnoběh tryska: 50
Kompresní poměr: 1:8,5
Maximální výkon motoru: 9,5k při 6500ot/min
Maximální rychlost: 95km/hod
Uváděná průměrná spotřeba: při rychlosti 60km/hod – 2,8l/100km
Výkon dynama: až 65W
Přední žárovka: 25/25 W
Obsah nádrže: 10,5 litru z toho 1,5 litru rezerva