Monte Carlo v podání Antonína Vitvara


Rally Monte Carlo netřeba představovat, pod tímto označením si každý fanoušek motorsportu představuje jeden z nejtradičnějších podniků, ať už jde o automobilové nebo motocyklové závody. Společně se teď vraťme hluboko do historie, konkrétně do roku 1939. Tehdejšího ročníku se zúčastnil také Antonín Vitvar, závodník se skvělým talentem a velmi charismatickou osobností. Styl jeho závodění byl velmi specifický a pro diváky atraktivní, jinak tomu nebylo ani v předválečném Monte Carlu. Pojďme se společně do detailu podívat, co tehdy pan Vitvar za volantem rakety Jawa Minor 750 zažíval. 

Na samotné závody se jezdilo s dostatečným předstihem, v tomto konkrétním případě to bylo čtrnáct dní. Vyráželo se s mnoha bednami náhradních dílů, jenže brzy se ukázalo, že to tentokrát při nakládání přehrali, Jawa jela doslova centimetr nad zemí a bylo jasné, že s touto zátěží na start do Athén nemohou dojet. Proto se rozhodli, že věci nechají v Kolíně. Jenže vůz byl kvůli tomu tak přetížený, že jsme zadek skoro courali po zemi. Jenže tento krok posádky Vitvar – Musil se ukázal jako nerozumný. Již po cestě do Athén se objevila závada v rychlostní skříni. 

V tu dobu již v Jawě působil Jaroslav Frei a ten trval na tom, že Vitvar s Musilem musí pokračovat dál a že jim náhradní díly zašle letecky. S velkými obtížemi se nakonec podařilo dostat Jawu až do Řecka, překročit Olymp a dojet pomalu k letišti. Jenže tam nastala další komplikace, celníci nechtěli náhradní díly posádce vydat. A bylo to poměrně logické, protože na původcem zásilky byla zbrojovka… 

Představa, že nebudou moci kvůli úředničině odstartovat oba pány trápila a nesmířili se s ní. Proto se domluvili, že požádají alespoň o nahlédnutí do beden. A zatímco jeden bude nahlížet, druhý upoutá pozornost celníka do té míry, aby bylo možné z krabic “ukrást” potřebný náhradní díl. A tak se také stalo, díky tomuto nekonvenčnímu a poměrně riskantnímu řešení mohla posádka řádně odstartovat do závodu. 

Tehdejší závody běžně neměly značenou trasu. Vitvar byl však připravený lépe než ostatní. Nechtěl se trápit s navigací nebo nedej bože někde zabloudit. Proto si po cestě z Československa do Athén zvolil cestu shodnou s částí závodu Athény – Vídeň. Nejenže si část cesty projel předem, ale na křižovatky umístil směrovací šipky, které mu následně hodně pomohly během samotného závodu. Podvod? Nikoliv. Nebylo to nic proti pravidlům. 

Původně se měl Musil s Vitvarem střídat při řízení, jenže to vydrželo pouze do Salcburku. Tam Musil při jízdě usnul. Sice se nevybourali, ale Vitvar se rozhodl, že zbytek rallye odřídí sám. Únava jej zmáhala, ale měl dobrou motivaci, protože Jawa Minor se ve třídě do 750 ccm držela předních pozicích. 

Vynikající výsledek drželi během průjezdu přes Balkán, Střední Evropu a po třech dnech dorazili až do východní Francie. Jenže před Štrasburkem se jim rozsypaly brzdy, nebylo to obrazné rozsypání, ale doslovné. Auto prostě nebrzdilo. Musil Minora opravil do té míry, aby mu brzdila alespoň přední kola a jedno zadní. 

Jenže mnohem větší ztrátu nakonec přinesl lidský faktor. Ocitli se v oblasti, kde již neměli zaznačenou trasu. Omylem se vydali opačným směrem než na Dijon a v oblasti blouili tak dlouho, že nakonec do auta nacpali jednoho místního, který je za drobnou úplatu znavigoval na správný směr. Nabrané zpoždění se velmi negativně promítlo do výsledků. Nestihli včas přijet na kontrolní bod a dostali penalizaci. Výsledek? Až patnácté místo. Vitvar se však nevzdával a závěrečné Monte Carlo jel na hraně. Jezdecky byl bravurní a navzdory nefunkční brzdě se probojoval na konečné osmé místo za šesti výkonnostně silnějšími DKW a jednou Simcou. 

Původním záměrem Jawy bylo ukázat, že Minor je vůz pohodlný a schopný absolvovat cestu dlouhou 2780 kilometrů během čtyř dní. Čas pro ně nebyl vůbec podstatný, proto z výsledku panovalo nadšení. Jednoduché lehké auto navíc vyhrálo první místo v doprovodné soutěži Concours de confort, která byla zaměřena na pohodlí posádky.


Máte v garáži nebo ve stodole nějakou jednostopou legendu? Ať už je od Jawy nebo nese logo Čezety, potřebné náradní díly najdete u nás na e-shopu. Staré motocykly jsou náš život!

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *