Znáte Jawu 22? Vládce polních cest se bohužel do výroby nedostal


Třetí jednomístný prototyp Jawa 22 vycházel také z Jawy 05 Sport, důraz byl ale kladen především na praktické využití mimo silnice a tomu odpovídající jednodušší vzled. Model Jawa 22 měl být určený především pro vývoz do USA a Kanady, vyroben byl ale pouze jeden prototyp.

Od modelu Jawa 21 se prototyp Jawa 22 lišil sice jen několika převážně vzhledovými úpravami, ty byly ale natolik výrobně náročné, že se kvůli nim a předpokládanému malému množství vyráběných kusů, nakonec výroba nerealizovala.

Zadní blatník měl mnohem větší vykrojení kolem kola, přední blatník byl plytký, na prototypu vyrobený ze sklolaminátu. Vysoká řídítka s hrazdou (podobná jako na jízdním kole Liberta, Sobi nebo pozdějším mopedu Babetta) nebyla uchycena běžným představcem, ale kvůli větší pevnosti (bezpečnosti) byla uchycena dvěma třmeny přímo k hornímu nosníku přední vidlice (tzv. brýlím). Poloha řídítek se nedala nastavit.

Rám byl použitý z jednosedadlových verzí typu 05, určených pro Norsko a Řeckou poštou. K prodloužené podsedlové části byl navařen vodící dorazový plech pro sedadlo z modelu Jawa 555. Chromovaný nosič byl taktéž z modelu 555. Standardní výfuk (stejný u poslední Jawy 05 a Jawy 20) byl otočený úchytem směrem dolů a výfukové koleno bylo přihnuté vzhůru.

Použitý motor Jawa 20 byl z předvýrobní prototypové série a měl mírně atypické pravé víko (patrné na fotce). V archivních materiálech se sice výkon obvykle uvádí 4k při 6500 ot., jednalo se ale pouze o jinou metodiku měření.

Vývoj prototypu Jawa 22 probíhal ještě souběžně s výrobou Jawy 05, což dokazují i nápisy „Jawa 05“ a prolis na zadním blatníku u nalévacího otvoru oleje motoru. Právě jednou z posledních výrobních inovací Jawy 05 v roce 1966 bylo přesunutí nalévacího otvoru dopředu a plech bez prolisu. Z estetických důvodů na prototyp Jawa 22 nasadili starší levé víko motoru Jawa 05. Šlo ale jen o prototyp, takže úpravou původního nápisu „Jawa 05“ na „Jawa 22“ se nakonec nikdo nezabýval.

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *