Jaroslav Frei, strmě vzhůru – díl pátý


Zatímco většina populace v Československu zažívala během hospodářské krize řadu neúspěchů a finančních problémů, přístup Jaroslava Freie jej předurčoval k tomu, aby z nepříjemného období vyšel jako vítěz. Minule jsme se dostali k tomu, jak se tento všestranný mladý muž dostal do pozice ředitele pražského servisu Aero. V následujícím textu se podíváme na etapu, která následovala a přinesla mu řadu významných úspěchů a ocenění. 

V nové pozici se musel naučit mnoho nových věcí, přeci jen to byla role odlišná od jeho dosavadní. Kromě vedení servisu prošel všemi jeho odděleními, aby věděl co obnáší práce jeho podřízených a prakticky se vyučil automechanikem. Jeho zodpovědnost a důslednost byla již tehdy obdivuhodná. Pravidelně navštěvoval evropské autosalony a četl všechny nové publikace vydané na domácí i zahraniční scéně. V roce 1932 již ovládal angličtinu, němčinu a francouzštinu na vysoké úrovni. Je fascinující, že při tomto vytížení zůstal věrný i svému původnímu plánu a pokračoval ve studiu práv. 

Jeho nadřízení si všímali nasazení se kterým pracoval a výsledků, které jej provázely. A tak byl navzdory stále nízkému věku přizván k přípravě a řízení výstavby zbrusu nového servisu v pražském Karlíně. A nebyl to ledajaký dům, na domácí scéně se jednalo o nejmodernější a nejlépe vybavenou budovu obdobného charakteru. Čtyřpatrová budova obsahovala dokonce i výtah pro automobily. Netrvalo to dlouho a pod Jaroslavem Freiem se ocitl kompletní Aero Servis čítající bezmála 120 zaměstnanců. 

Z pohledu tehdejší i dnešní doby byl Aero Servis něčím zcela neuvěřitelným. Nabízel předprodejní i poprodejní servis včetně oprav celých motorů. U motorů měli jednu specialitu, motor musel být opraven do 24 hodin. Pokud to nebylo možné, dostal automobil zcela novou jednotku. Umíte si to představit dnes? 

Frei byl nakonec pověřen starostí o závodní speciály, připravovaly se pod jeho dohledem na Rallye Monte Carlo a další události, které nechyběly na mapě událostí žádného z fanoušků motorsportu. Do roku 1936 stihl Frei složit státnice z práv nebo třeba obdržet rytířský řád od Rumunského krále. Následně musel projít kapitánským kurzem pro dělostřelce, protože situace v Evropě přituhovala. Byly to náročné zkoušky, plné matematických výpočtů a technických znalostí. Ze skupiny čtrnácti vojenských absolventů kurzu byl jediným, který dokázal zkoušky úspěšně splnit. 

Po všech výše uvedených událostech upoutaly jeho úspěchy zrak Janečky, který přišel za Freiem s neodolatelnou nabídkou – chtěl aby se ujal místa ředitele ve zbrojovce, která byla již v té době dobře známá produkcí motocyklů Jawa. Jak Frei na nabídku reagoval asi tušíte…


Máte v garáži nebo ve stodole nějakou jednostopou legendu? Ať už je od Jawy nebo nese logo ČZ, potřebné náhradní díly najdete u nás na e-shopu. Staré motocykly jsou náš život!

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *