Jaroslav Frei, zlatá éra – díl čtvrtý


Dnešní článek nás zanese do doby, kdy motocykly tvořily více než třetinu všech motorizovaných vozidel na našich komunikacích? Umíte si to představit v dnešní době? V roce 1930 přesahoval počet provozovaných motocyklů 33 tisíc kusů. O zákazníky opravdu nebyla nouze a finančně import motorek přesahoval cifru 50 milionů korun. Při tehdejší průměrné mzdě 700 Kčs měsíčně to byla opravdu úctyhodná suma.

Domácí scéna výrobců motocyklů byla stále poměrně slabá a to přilákalo pražskou Zbrojovku Ing. F. Janečky, ta zakoupila z Německa licenci na motocykl Wanderer 500 včetně výrobní technologie a rozjela produkci ve velkých objemech. Výrobky se prodávaly pod značkou Jawa, kterou si zbrojovka přihlásila jako ochrannou známku.

Mezinárodní výstava automobilů v Praze v roce 1929 tak přinesla historický okamžik. Na trh byl uveden první motocykl Jawa 500 za cenu 14 890 Kč! Ano, pořízení tohoto stroje stálo 21 průměrných platů. Dnes bychom se bavili o cifře kolem 840 000,- Kč. Motocykly tedy nebyly pro každého, ale téměř všichni o nich snili a ohlíželi se za nimi, když projížděly kolem.

Klika s Freiem dělali co mohly, ale cena prodávaných motocyků z dovozu je hodně limitovala, nedařilo se jim dostat cenovku pod 14 500,-. Právě nástup Jawy začal být pro Klikovu společnost problémem. Klika měl velké plány, chtěl dokonce s pomocí Freie produkovat vlastní automobily, ale zůstalo jen u plánů, protože do Československa se zpožděním dorazila světová hospodářská krize. Ta utnula veškeré naděje na pokračování nebo rozvoj v tolik slibném sektoru.

Významnou roli nesehrálo jen zdražení vstupních nákladů a nedostatek materiálu, klíčové bylo i zdražování pohonných hmot. Začalo se vybírat mýtné, mostné a do benzínu se musel přimíchávat líh v poměru 1 ku 3. Cena benzínu tak vystoupala na 2,6 Kčs. V poměru k dnešním cenám by to bylo 156 Kč za litr!

A jak na ekonomickou krizi, která se dotkla téměř každé rodiny zareagoval Jaroslav Frei? Odhodlal se ke složení maturitní zkoušky a následně ke studiu práv. To vše stíhal při své běžné práci pro firmu Zdeňka Kliky. Na podzim roku 1932 se však jejich cesty v dobrém rozešly a Frei přijal nabídku ve společnosti Aero. Firma, která měla na trhu silnou pozici díky armádním zakázkám v minulosti, směřovala dlouhodobě k výrobě vlastních automobilů. Jejich prvním strojem bylo Aero 10HP, které se představilo již v roce 1928, před příchodem Freie do firmy. Byla to velmi úspěšná prvotina z dílen Aera, protože cenově se automobil držel pod 20 000,- Kčs a stál tak obdobnou sumu, jako motocykly se sidecarem.

Jaroslav Frei dostal na starost servis v pronajatých prostorách u čerpací stanice na Balabence, ta se nacházela na rozhraní dnešní Libně a Vysočan. Nebyla to žádná velká pobočka, pod jeho vedením tam pracovalo přibližně dvacet řemeslníků, jeden účetní a tři asistenti v kanceláři. Byl to však jen jeden z mnoha úkolů, které na Freie v Aeru čekaly. Ale o těch dalších až příště…


Máte v garáži nebo ve stodole nějakou jednostopou legendu? Ať už je od Jawy nebo nese logo ČZ, potřebné náhradní díly najdete u nás na e-shopu. Staré motocykly jsou náš život!

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *