Jaroslav Frei, na zkušenou, díl třetí


Ve druhém díle jsme mapovali mládí Jaroslava Freie, od studií a povinné vojny, až po jeho nástup do firmy Ing. Zdeňka Kliky, který se věnoval motocyklům. 

Podnik Zdeňka Kliky nevznikl žádnou shodou náhod, patřil mezi mladé muže, které během dvacátých let zachvátila motocyklová horečka. O své mašině snil každý druhý kluk a mladý Zdeněk se rozhodl, že s prodejem motocyklů spojí svůj život. Jeho rodina to zpočátku pozorovala s obavami, protože rodinnou tradicí bylo studium medicíny. Po absolvování ČVUT se Zdeněk Klika stal asistentem profesora Jareše v oboru nauky o materiálu a metalografie. Na akademické půdě se však dlouho nezdržel, všechno jej táhlo k praxi, chtěl trávit čas s motocykly a tak nastoupil do firmy Horák a Hlava. Tato společnost od roku 1920 zastupovala na tuzemském trhu řadu zahraničních výrobců, patřili mezi ně i anglické značky Norton a AJS (A. J. Stevens & Co. Ltd). Je potřeba zmínit specificky tyto společnosti, protože prodej jejich motocyklů svěřili právě Ing. Klikovi, kterého posléze jmenovali ředitelem celého motocyklového oddělení. 

Aby se Klika seznámil s výrobou, odjel do Anglie a na krátký čas nastoupil u Nortonu jako dělník. Postupně prošel mnoha sekcemi výroby a k teoretickým znalostem z vysoké školy přidal i praktické zkušenosti. A protože k řemeslu přistupoval opravdu poctivě, tak se následně upsal jako dělník do konkurenční AJS. Po svém návratu do vlasti zužitkoval nabyté zkušenosti náramně dobře, protože svým zaměstnavatelům čtyřnásobně zvýšil prodej motocyklů. Jeho srdce neprhnulo jen po prodejní a konstruktérské činnosti, která mu čím dál častěji nedala spát. Toužil i po závodění a adrenalinu. První výrazný úspěch si připsal v roce 1924, když se mu podařilo v kategorii do 600 cm3 zvítězit. 

Některé události přicházejí přirozeně a mezi ně patřil i krok Zdeňka Kliky na počátku roku 1925, kdy se rozhodl založit si vlastní firmu. Byl tak vzdělaný, zapálený a úspěšný, že od společnosti Horák a Hlava převzal československé zastoupení motocyklů značek FNorton a AJS a Francis Barnet. Když v roce 1926 přijal do svých služeb Jaroslava Freie., zrodila se spolupráce dvou mladých mužů, kteří vyčnívali svým jazykovým, konstrukčním i podnikatelským nadáním. Pikantní bylo, že první pozice, na kterou byl Jaroslav Frei najat, byla pozice podnikového účetního. Záhy však Klika zjistil, že Freie je do účtárny veliká škoda.

Musíme si uvědomit, že situace v naší zemi byla až do poloviny třicátých let z pohledu nabídky motocyklů velmi specifická. Výroba jednostopých mašin u nás neexistovala a dovozci zažívaly doslova zlatou horečku. 

V roce 1926 se po našich silnicích proháněly v největších počtech legendy značky India, BSA, Triumph nebo Harley Davidson. Jedinou větší produkci domácí scény zajišťoval chebský Premier, který na náš trh dodával ročně přibližně 400 strojů. To však bylo méně než 10% z ročního přírůstku motocyklů na našich silnicích.  

Zdeněk Klika měl v počátcíc těžkou výchozí pozici, protože jeho nejlépe prodávaná značka – AJS, obsadila v roce 1924 na žebříčku prodejů až 27. místo! Navzdory tomu, pokud se podíváme na cifru prodaných kusů, tak 176ks nevypadá vůbec zle. 

Jaroslav se začal na popud Zdeňka Kliky přidávat k jeho cestám do Anglie, postupě jej zasvěcoval do obchodního řemesla a specifik, které dovoz anglických strojů přinášel. Nakonec mu také svěřil důležitý úkol a tím byla starost o všechny jezdce z Británie, kteří se rozhodli přijet na historicky první motocyklovou Velkou cenu Československa. Ta odstartovala 1. července 1928. 

Freiova multifunkčnost směřovala v rámci jeho práce přirozeně k tomu, že postupně vedl celou dílnu. Pod Klikovým vedením pronikl do konstrukce motorů a motocyklů jako celku.

Důvěra ze strany Zdeňka Kliky byla nesmírně veliká, protože roku 1928 mu udělil Ing. Klika prokuru, kterou jej zmocnil ke všem právním úkonům ve firmě. 

V pouhých čtyřiadvaceti letech se tak Frei stal nejmladším prokuristou v zemi! Ve firmě s velkým potenciálem. Přestože byl Jaroslav Frei nadmíru úspěšný a stal se i uznávaným publicistou v odborné literatuře o motocyklech nebo dokonce “trenérem” závodníků, stále o sobě a kvalitě své práce pochyboval. Ale o tom až příště v dalším díle. 


Máte v garáži nebo ve stodole nějakou jednostopou legendu? Ať už je od Jawy nebo nese logo ČZ, potřebné náhradní díly najdete u nás na e-shopu. Staré motocykly jsou náš život!

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *