První závod Antonína Vitvara


Dnes si poodhalíme počátky velkého Československého automobilového i motocyklového závodníka – Antonína Vitvara. Musíme se vrátit o sto let zpět, do doby, kdy bylo v první polovině 20. let v Československu registrováno skoro dvacet tisíc motocyklů. Stroje donedávna na silnicích nevdané poutaly pohledy většiny tehdejších chlapců a mladíků. Jedním z nich byl i Antonín Vitvar. Rozhodl se, že své úspory vynaloží ke koupi Triumphu SV 500. Ten měl tři rychlosti a klínový řemen. Závodního ducha měl v sobě od počátku, toužil po překonávání limitů a pak poprosil kamaráda Ladislava Malého, aby mu pomohl měřit časy a signalizovat provoz na trati, kterou si vytyčil. Jezdil pravidelně, do zatáček najížděl různou rychlostí a z různého úhlu, aby se co nejlépe sžil se strojem. 

Jako první řádný motocyklový podnik absolvoval letmý kilometr a rychlostní závod na 70 kilometrů v Lomnici nad Popelkou. Tento závod mohl jet kdokoli. Stačilo mít chuť, odvahu, vlastní nebo zapůjčený motocykl a pětikorunu. Taková byla totiž výše startovného. 

Jak jinak by mohl začít příběh legendárního závodníka než-li vítězstvím? Vitvar dojel první při velmi slušné průměrné rychlosti – 80 km/h. Po dopolední výhře odjel s kamarádem zpátky domů na oběd a odpoledne znovu vyrazili do Lomnice. Byl při chuti a chtěl další prvenství. 

Jenže druhou trať neznal, vedla do Semil, Jičína a pak zpátky do Lomnice. U hospody v jedné dědině byla prudká zatáčka, jenže Vitvar o ní nevěděl a vlétl do lesa. Ubrzdit to nešlo a skončil odřený a jeho motorka měla zničenou stupačku. Byly to naštěstí v obou případech mírné škody. A tak mohl pokračovat dál. Nedaleko od cílové Lomnice znovu spadl, tentokrát do příkopu, ale nakonec i přes obě havárie dojel druhý, protože jeho rychlost na trati byla bezkonkurenční. Na konci dne po prvním a druhém místě tak vyhrál svůj první pohár. 

Později v roce 1927 si Vitvar vyzkoušel první ostrý start na mašině, která už měla závodní parametry. Dařilo se mu nejen ve vytrvalostních závodech, ale také na kratších tratích a v takzvanýc závodech spolehlivosti. Musíme si uvědomit, že tehdejší technika toho moc nevydržela. O to zajímavější bylo i pro motocyklové továrny, když se jezdily závody na výdrž techniky. Tam mohlo vyniknout, že jejich stroj stojí za vynaložené prostředky. 

Zmíněný první podnik na závodním vehiklu absolovoval Vitvar na vypůjčeném Itaru 350 ccm s motorem JAP OHV. Byla to úplná novinka, pražská firma Itar zrovna odstavila výrobu vlastních sedmsetpadesátek, pro armádu, a do rámů začala montovat britské čtyřdobé jednoválce dosahující rychlosti až 110 km/h. Vitvar si sednul za řidítka neznámého stroje, postavil se na start a … vyhrál. 


Máte v garáži nebo ve stodole nějakou jednostopou legendu? Ať už je od Jawy nebo nese logo ČZ, potřebné náhradní díly najdete u nás na e-shopu. Staré motocykly jsou náš život!

Zanechte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *